Przejdź do treści

Dzień Otwarty PŁ

Maturzyści podczas dnia otwartego PŁ.

 

Włącz się! Jak minął Dzień Otwarty 2024? Sprawdź, co można było zobaczyć podczas tegorocznej edycji! Na najbliższy Dzień Otwarty PŁ zapraszamy 14 marca 2025 r. 

 

Inspiracja i nauka

 

Program wydarzenia był podzielony na 5 stref. W Strefie Inspiracji aulę im. T. Paryjczaka wypełnili Mateusz Witczak – były redaktor naczelny portalu Polski Gamedev.pl oraz magazynu „PolskiGamedev.pl”, Paweł Kamiński z 11 bit studios, który opowiadał o możliwościach rozwoju zawodowego w dziedzinie gamedevu. Duże zainteresowanie wzbudziły także wykłady prof. dr hab. inż. Marty Gmurek, która w ramach akcji „Dziewczyny na Politechniki” opowiadała o spełnianiu marzeń w nauce światowej oraz mgr inż. Weroniki Majchrzak – doktorantki i tiktokerki @werkaodpiwerka, która przybliżyła uczniom etapy kształtowania się prawdziwego inżyniera. 

 

Strefa Nauki objęła ponad 30 wykładów i warsztatów, przygotowanych zarówno przez pracowników dydaktycznych, jak i studentów z kół naukowych. Na wydarzenie obowiązywały zapisy dla grup zorganizowanych.

 

– W zapisach wypełniliśmy 88% miejsc i na Dzień Otwarty przybyło do nas blisko 2200 uczniów z ponad 50 szkół. Najbardziej jednak cieszy fakt, że oprócz klas Na kampusach PŁ było widać liczne grupy młodzieży, które przybyły, aby lepiej poznać naszą uczelnię – mówi Aleksandra Pawlik z Działu Promocji PŁ.

Poznawaniu PŁ towarzyszyła wspaniała atmosfera. W Alchemium wiele o studiowaniu i ciekawych projektach można było się dowiedzieć w strefie wystawienniczej, w której studenci prezentowali swoje osiągnięcia, a pracownicy opowiadali o programach studiów. Uczniowie chętnie kierowali łazikiem marsjańskim, zaglądali do bolidu na „kropelkę paliwa”, grali w gry komputerowe czy próbowali ekologicznych potraw. Media społecznościowe huczały od wstawianych zdjęć , relacji i rolek, które upamiętniły radosne chwile wspólnych rozmów i spotkań. 

 

Gry i odkrycia

 

Na tych, którzy chcieli sprawdzić się w pracy laboratoryjnej, czekała Strefa Odkryć - blisko 20 warsztatów w pracowniach wszystkich Wydziałów PŁ, Centrum Kształcenia Międzynarodowego, Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki oraz Centrum Papiernictwa i Poligrafii. Oferta była bardzo bogata – od prezentacji robotów przemysłowych i pokazy w laboratorium technik światłowodowych, poprzez warsztaty kreatywności przyszłego projektanta w dziedzinie tekstyliów oraz budownictwa, aż po warsztaty z zakresu biotechnologii, inżynierii procesowej, matematyki i papiernictwa.

 

W tym roku uruchomiliśmy także tematyczną Strefę Gier, w której znalazło się 10 propozycji zajęć i aktywności dla miłośników gier karcianych, planszowych i komputerowych. Dużym zainteresowaniem cieszył się wykład dr. inż. Jakuba Szczepaniaka, prof. PŁ, który udowadniał, dlaczego warto brać udział w grach, w których przegrywamy. Wiele emocji wzbudził „Chemistry Express” – gra terenowa połączona ze zwiedzaniem Wydziału Chemicznego. Drużyny uczniów zmagały się ze sobą, odwiedzając różne stacje, na których czekały na nich wyzwania chemiczne. Uczestnicy wyścigu musieli się wykazać zarówno szybkością, jak i wiedzą chemiczną, a zwyciężał zespół, który jako pierwszy dotarł na metę i podał hasło główne gry.

 

- W ciągu całego dnia rywalizowało ze sobą 27 drużyn, składających się łącznie z 110 uczestników. Chęć rywalizacji połączona z pasją do chemii, wywoływała falę pozytywnych emocji wśród uczestników. Ich radość i zadowolenie były widoczne na każdym kroku, co potwierdzało, że Chemistry Express był świetnym pomysłem – mówi dr inż. Michał Binczarski z Wydziału Chemicznego PŁ.

 

Równie licznie uczniowie brali udział w atrakcyjnym spacerze Centrum Kształcenia Międzynarodowego pod nazwą „Simlish, czyli sztuka studiowania w językach obcych”. Uczestnicy wzięli udział w treningu szkoły wiedźmińskiej, grali w Wielką Jengę ze studentami zagranicznymi oraz w szachy sterowane głosem i wykonywali wiele ciekawych zadań komunikacyjnych w parach z cudzoziemcami. 

 

Dzień Otwarty dla uczniów i nie tylko

 

Warto podkreślić, że w tym roku po raz pierwszy w programie Dnia Otwartego pojawiła się propozycja zajęć dla nauczycieli. Dr hab. inż. Adam Wojciechowski, prof. uczelni wraz z Zespołem z Instytutu Informatyki poprowadził seminarium Sztuczna inteligencja w edukacji i nauce. 

 

Nauczyciele, którzy przybyli z klasami na kampus PŁ, chętnie dzielili się wrażeniami z Dnia Otwartego. W ankiecie nauczyciele zwracali uwagę na atrakcyjne warsztaty i spacery po budynkach PŁ. Nie brakowało również ciepłych słów kierowanych do organizatorów mailowo i telefonicznie. - Drzwi Otwarte PŁ  świetnie przygotowane, nowy gmach Alchemium zrobił na wszystkich ogromne wrażenie. Zajęcia bardzo interesujące – napisał pan Przemysław Dudek z I Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Łodzi.

 

W materiale filmowym przygotowanym przez Centrum Multimedialne PŁ swoimi wrażeniami podzielili się także uczniowie:

- Myślę, że jest to bardzo ciekawe doświadczenie. Byłam też na politechnice we Wrocławiu, ale chyba tu mi się bardziej podoba, mówiąc szczerze – mówi licealistka Magda. 

- Ja jestem pozytywnie zaskoczona wnętrzem budynku [Alchemium – red.]. Nie spodziewałam się, że tak nowocześnie wszystko tutaj wygląda na Politechnice Łódzkiej – podkreśla licealistka Martyna.

 

Na sukces dnia otwartego złożyło się zaangażowanie wszystkich wydziałów Politechniki Łódzkiej, Centrum Kształcenia Międzynarodowego, Centrum Papiernictwa i Poligrafii, Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki, Centrum Językowego PŁ, Działu Rekrutacji PŁ, Biura Karier, a także Biura Osób Niepełnosprawnych. Dziękujemy wszystkim osobom, które przyczyniły się do sukcesu tego wydarzenia.