STRONA GŁÓWNA

Drzwi Zawsze Otwarte

"DRZWI ZAWSZE OTWARTE" to projekt, w ramach którego przez cały rok zapraszamy uczniów i nauczycieli na naszą uczelnię. Chcemy być w stałym kontakcie z młodzieżą i pedagogami, proponując bogaty i różnorodny program promujący naukę oraz studia na kierunkach ścisłych.

 

Poniżej prezentujemy aktualne tematy wykładów, pokazów oraz warsztatów, jakie przez cały rok prowadzimy na poszczególnych Wydziałach.

W celu ustalenia terminów, formy i tematu zajęć prosimy o kontakt z Działem Promocji (tel. 42 631-20-10) lub z osobami odpowiedzialnymi za kontakt ze szkołami ponadgimnazjalnymi i gimnazjami na poszczególnych wydziałach.
 

Wydział Mechaniczny

Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej zaprasza na spotkania z mechatroniką, budową maszyn, drukarkami 3D i innymi obszarami nauk mechanicznych. Będzie wiele okazji do samodzielnego sprawdzenia, jak działają maszyny i co potrafią wytworzyć!

 

1. Badanie mikrostruktury krystalograficznej metali

Podczas warsztatów będzie można zapoznać się z techniką wykonywania zgładów metalograficznych, począwszy od przygotowania próbek, obejrzenia ich struktury pod specjalnym mikroskopem. Uczestnicy zostaną zapoznani z budową i obsługą mikroskopów do obserwacji mikrostruktury materiałów. Własnoręcznie wykonają próbki do obserwacji mikrostruktury stopu poprzez operacje szlifowania, polerowania oraz trawienia. Po wykonaniu próbek zapoznają się z budową mikrostruktury materiału dzięki obserwacjom mikroskopowym.

2.Obróbka skrawaniem

W ramach tego warsztatu można zapoznać się z budową maszyn do obróbki skrawaniem. Uczestnicy będą obrabiali materiał (wykonywali otwory) przy zastosowaniu różnych wariantów oprzyrządowania oraz narzędzi i pomocy warsztatowych. Te wszystkie zadania posłużą do wyliczenia granicznej liczby sztuk, przy której opłaca się zastosowanie konkretnego uchwytu obróbkowego. Dzięki tym warsztatom, uczniowie będą umieli rozróżnić tokarkę od frezarki oraz rozpoznawać narzędzia do obróbki ubytkowej.

3. Technologia wtrysku tworzyw sztucznych

Podczas warsztatów zostaną przybliżone technologie wykonywania wyprasek z tworzyw sztucznych metodą wtryskiwania. Uczestnicy, po wstępnym zapoznaniu się z technologią oraz budową urządzenia, własnoręcznie wykonają wypraski, dobierając odpowiednie parametry procesu. Następnie porównają ze sobą powstałe wypraski i określą optymalne parametry wtrysku.

4. Odlewanie w technologii pełnej formy

W trakcie warsztatów uczniowie zapoznają się ze specjalną techniką wykonania odlewów metalowych przy zastosowaniu styropianu. Własno-ręcznie przygotują styropianowy zestaw modelowy potrzebny do wykonania odlewu, począwszy od wykonania modelu styropianowego, poprzez klejenie zestawu modelowego, aż po nakładanie pokrycia ceramicznego. Każdy wykona odlew metalowy w piaskowej formie niedzielonej.

5. Aplikacje robotów przemysłowych  

Pokazy robotów przemysłowych służących studentom do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.

6. Spawanie w atmosferach ochronnych

Spawalnictwo jest działem technologii mechanicznej obejmującym łączenie metali przez spawanie i zgrzewanie oraz procesy pokrewne. Na warsztatach uczniowie będą mogli bliżej zapoznać się z technologią spawania w osłonach gazowych stosowanych głównie do aluminium, miedzi, stali niskowęglowych i wysokostopowych.

7. Obrabiarki CNC

W ramach tego ćwiczenia zapoznamy uczestników z możliwościami technologicznymi frezarki sterowanej numerycznie, a także z metodami jej programowania. Za pomocą oprogramowania EdgeCAM zostanie przygotowana próbka na to urządzenie, która następnie będzie poddana procesowi obrabiania.

8. Formowanie ręczne i zalewanie

Celem warsztatów jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z wytwarzaniem odlewów metalowych. Można je wykonywać metodą tradycyjną w różnych formach piaskowych. Uczestnicy warsztatów własnoręcznie wykonają tego typu formę, wykorzystując typowe narzędzia, takie jak: ubijak, nakłuwak, sito, gładzik. Wykonana forma zostanie zalana ciekłym stopem metali. Po wybiciu odlewu z formy uczniowie ocenią jego jakość, nazywając powstałe wady, a na tej podstawie określą jakość samej formy.

9. Design Thinking

Na zajęciach utworzone będą interdyscyplinarne zespoły, aby z wielu różnych stron mieć spojrzenie na zadany problem. Prowadzący pokażą, że w Design Thinking nie ma całkowicie złych pomysłów, bo nawet te mniej trafione, mogą pobudzić członków grupy do spojrzenia na problem w innej płaszczyźnie. Każdą myśl trzeba więc zapisać, by można ją następnie rozwinąć, bądź do niej wrócić w kolejnych etapach pracy nad problemem.
Czas trwania: 2-3 godz., maksymalna liczba uczestników: ok. 20 uczniów szkół średnich

10. Projektowanie przestrzenne

To prezentacja najnowszego oprogramowania do projektowania komputerowego. Uczestnicy zajęć będą nie tylko projektować elementy maszyn czy urządzeń codziennego użytku, ale także dobierać materiały czy projektować technologie obróbek cieplnych lub cieplno-chemicznych.
Czas trwania: 2-3 godz., maksymalna liczba uczestników: ok. 20 uczniów szkół średnich

11. Nauka o materiałach w praktyce

W ramach zajęć uczestnicy poznają budowę, właściwości, metody otrzymywania oraz metody badania różnego rodzaju materiałów. Od pobrania próbki, zrobienia zgładu metalograficznego i ujawnienia struktury, aż po zaawansowane metody badań, takie jak mikroskopia skaningowa czy dyfraktometria rentgenowska.
Czas trwania: 2-3 godz., maksymalna liczba uczestników: ok 20 uczniów szkół średnich

12. Drukowanie 3D - fikcja czy rzeczywistość?

Warsztaty pokazujące możliwości i zastosowanie drukarek 3D w warunkach technicznych.

Kontakt:
Piotr Zawadzki
tel.: 791-740-920
e-mail: piotr.zawadzki@p.lodz.pl

Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki

Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki to największa jednostka na naszej uczelni. Ma w swojej ofercie wiele ciekawych wykładów i warsztatów.

 

1. Nadprzewodnictwo

Zajęcia pokazowe mają na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi właściwościami nadprzewodników, jako materiału o zerowym oporze i specyficznych właściwościach magnetycznych. Dodatkowo zostanie przeprowadzony pokaz lewitacji nadprzewodnika.

2. Kurs lutowania (na stanowisku 3 osoby, czas trwania 30 min).

3. Przykłady robotów i ich zastosowanie (MAOR, robot zwiadowczy manipulator, roboty Sumo, LineFollowery, Drony, Robozwierzaki).

4. Eksploracja koła naukowego robotyków: SKaNeR

Studenci wspólnie z uczniami będą sterowali robotem wyposażonym w kamerę, wykonując  po drodze różne polecenia.

5. Jak powstaje "zielona" energia?

Uczniowie będą mogli zapoznać się z pracą odnawialnych źródeł energii oraz dowiedzą się, jaki jest ich wpływ na system elektroenergetyczny.

6. Czy wystarczy nam prądu? Czyli jak zapobiec blackoutowi w przyszłości

Wykład przedstawia problemy, przed którymi stoi polska energetyka: dlaczego odnawialne źródła energii stanowią problem dla bezpiecznej pracy systemu? Uczniowie dowiedzą się nad czym pracują naukowcy z PŁ, aby zapobiec blackoutowi.

7. Oświetlenie sztuczne a proces widzenia (wykład, zajęcia pokazowe)

Zajęcia mają na celu przedstawienie wpływu promieniowania widzialnego, emitowanego przez nowoczesne źródła światła m.in. na sposób rozróżniania barw oświetlanych przedmiotów.

8. Transport szynowy w XXI wieku

Wykład przybliżający rolę transportu publicznego we współczesnym świecie, techniczne perspektywy rozwoju transportu w Polsce - bezzałogowe pociągi metra, konwencjonalne koleje aglomeracyjne i regionalne, koleje dużych prędkości.

9. Energia odnawialna – i Ty możesz być producentem energii elektrycznej

W ramach wykładu uczniowie zapoznają się z technologiami obecnie wykorzystywanymi do produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych oraz ich wpływem na niezawodność dostaw energii elektrycznej do odbiorców końcowych.

10. Elektronika wokół nas

Zajęcia obejmują 45 minutowy wykład i 4 godziny laboratorium, w czasie którego uczniowie montują interkom przewodowy. Każdy wychodzi z własnoręcznie zmontowanym i uruchomionym urządzeniem.

11. Zwiedzanie laboratoriów informatycznych Instytutu Informatyki Wydz. EEIA PŁ

12. Programowanie inteligentnych budynków (od lutego 2017)

Zajęcia pokazowo - warsztatowe dla grupy max. 15 osób, trwające ok. 1h.

13. Inteligentne budynki – wykład

14. Zaproszenie do Instytutu Elektroniki - program zajęć z podziałem na 8 spotkań po 2 godz.:

   a. Wyłącznik dotykowy. Celem tego ćwiczenia jest pokaz działania tranzystora jako wyłącznika. Wprowadzamy tutaj pojęcia prądu i napięcia.

   b. Wzmacniacz mocy. Celem tego ćwiczenia jest zaznajomienie uczniów z układami scalonymi. Podczas ćwiczenia zostaną wprowadzone pojęcia małych i dużych sygnałów.

   c. Wzmacniacz mikrofonowy. Celem tego ćwiczenia jest pokaz działania scalonego wzmacniacza operacyjnego w układzie wzmacniacza małych sygnałów. Dodatkowo zostaną objaśnione podstawowe metody filtracji sygnałów.

   d. Generator sinusoidalny. Celem ćwiczenia jest pokazanie jak za pomocą układu elektronicznego można generować analogowe sygnały okresowe. Zostanie pokazany strojony jednotranzystorowy generator LC.

   e. Generator przebiegów cyfrowych. Celem ćwiczenia jest pokazanie jak generować przebiegi cyfrowe. Zostaną tu omówione różnice pomiędzy przebiegami sinusoidalnymi a impulsowymi oraz pokazane różne zastosowania układu Ne555.

   f. Sterownik samochodzika/kolejki. Celem ćwiczenia jest pokazanie w jaki sposób za pomocą czterech tranzystorów można serować kierunkiem jazdy samochodzika/kolejki napędzanego silnikiem elektrycznym. Zostanie zastosowany układ mostka H. Dołączenie generatora z ćwiczenia 5 umożliwi sterowanie prędkością pojazdu. Podczas ćwiczenia zostaną omówione zjawiska elektryczne występujące przy załączaniu i wyłączaniu obciążenia indukcyjnego.

   g. i h. Mikrokontroler jednoukładowy ATmega. Celem tych dwóch ćwiczeń będzie pokazanie jak wiele możliwości daje zastosowanie układu programowalnego. Układ z mikrokontrolerem zostanie użyty do generowania sygnału sinusoidalnego (syrena), generowania przebiegów czasowych (zegar) i sterowania pojazdem. Podczas ćwiczeń zostaną omówione zasadnicze różnice pomiędzy układami cyfrowymi i analogowymi.

Dodatkowe zajęcia możliwe do przeprowadzenia, po bloku ćwiczeń przedstawionych powyżej:

1. Techniki optyczne w elektronice - wykorzystanie światłowodów do transmisji dźwięku i danych, zastosowanie podczerwieni w elektronice (zdalne sterowanie, czujniki), technika laserowa;

2. Telekomunikacja bezprzewodowa – odbiorniki radiowe, proste radiowe systemy transmisji dźwięku, bezprzewodowe sieci transmisji danych, anteny.

Kontakt:
Maciej Dankowski
tel.: 42 631 25 09
e-mail: maciej.dankowski@p.lodz.pl

 

Wydział Chemiczny

Wydział Chemiczny oferuje uczniom i nauczycielom szeroką ofertę edukacyjną w formie prezentacji Instytutów, wykładów, laboratoriów oraz kół zainteresowań. Zajęcia z zakresu CHEMII, TECHNOLOGII CHEMICZNEJ, NANOTECHNOLOGII, BIOMATERIAŁÓW, CHEMII SĄDOWEJ i OCHRONY ŚRODOWISKA, opracowane zostały w oparciu o aktualną podstawę programową przedmiotu chemia, realizowanego w GIMNAZJUM i LICEUM.

 

A) Zwiedzanie jednostek organizacyjnych Wydziału Chemicznego. W ramach tego działania uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z infrastrukturą naukowo-badawczą Wydziału, uczestniczyć w badaniach wykonywanych często na unikatowej w skali kraju aparaturze,  zaznajomić się z tematyką realizowanych w danej jednostce badań i projektów naukowych, a także będą mogli bezpośrednio porozmawiać ze swoimi starszymi kolegami o studiowaniu na Wydziale Chemicznym.

B) Wykłady o charakterze popularno-naukowym. Przygotowane prelekcje mogą być wygłaszane zarówno na Wydziale Chemicznym, jak i w ramach zajęć szkolnych, festynów, festiwali naukowych, itp. Tematyka proponowanych wykładów dotyczy: historii chemii, chemii ogólnej i nieorganicznej, chemii organicznej, chemii fizycznej, biomateriałów i inżynierii materiałowej, a także ochrony środowiska i ekologii.
Tytuły wykładów oraz ich streszczenia znajdują się na stronie internetowej Wydziału (www.chemia.p.lodz.pl, w zakładce „OFERTA DLA SZKÓŁ”).

C) Koło Młodych Chemików. Od ponad trzydziestu lat na Wydziale Chemicznym odbywają się cykliczne, cotygodniowe zajęcia laboratoryjne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych (kl. I-III) oraz uczniów ostatniej klasy gimnazjum, zainteresowanych pracą w laboratorium chemicznym. W ramach programu, prowadzone są zajęcia laboratoryjne wykraczające poza podstawę programową liceum, poprzedzone wykładem dotyczącym tematu zajęć. Uczniowie, najczęściej kierowani przez nauczycieli, poszerzają na zajęciach swoją wiedzę z zakresu chemii i fizyki, przygotowując się w ten sposób do konkursów przedmiotowych i egzaminów gimnazjalnych/maturalnych.

Zajęcia odbywają się od października do maja raz w tygodniu przez 3 godziny. Liczba uczestników laboratoriów to 45 - 60 osób w każdym roku szkolnym.
Nadzór metodyczny i merytoryczny nad realizacją zajęć sprawuje dr inż. Elżbieta Szubiakiewicz (tel. 42 631 31 08, e-mail: elzbieta.szubiakiewicz@p.lodz.pl), nauczyciel chemii w Zespole Szkół Politechniki Łódzkiej.

D) Laboratoria dla młodzieży szkolnej. Wydział Chemiczny PŁ oferuje zajęcia laboratoryjne z zakresu CHEMII NIEORGANICZNEJ, ORGANICZNEI I FIZYCZNEJ dla zorganizowanych grup młodzieży gimnazjalnej i licealnej pod opieką nauczycieli, udział w których ma na celu uatrakcyjnienie procesu kształcenia w ramach przedmiotu chemia. Ćwiczenia zostały opracowane i przygotowane przez nauczycieli akademickich i są spójne z podstawą programową przedmiotu chemia realizowaną w GIMNAZJUM i LICEUM.

Nauczyciele mogą wybierać jeden z proponowanych tematów:

  1. Amfoteryczność
  2.  Analiza ilościowa – analiza miareczkowa
  3. Cykl przemian chemicznych miedzi
  4. Właściwości chemiczne związków chromu i manganu
  5. Szereg elektrochemiczny metali – aktywność metali
  6. Chemia organiczna w chemii gospodarczej, żywności, lekach
  7. Najważniejsze klasy związków organicznych
  8. Badanie własności utleniających nadtlenku wodoru H2O2 – wpływ katalizatora
  9. Występowanie i zastosowanie izotopów promieniotwórczych, metody detekcji promieniowania jądrowego
  10. Badanie dyfuzji barwników i procesu krystalizacji w żelach agarowych
  11. Mydła- otrzymywanie, własności i zastosowanie
  12. Krem lanolinowy z olejem jojoba i masłem shea – jako przykład emulsji woda w oleju
  13. Ogniwa galwaniczne. Siła elektromotoryczna ogniwa
  14. Efekt krioskopowy i ebulioskopowy. Wyznaczanie masy molowej metodą krioskopową
  15. Otrzymywanie cieczy ferromagnetycznej
  16. Otrzymywanie nanocząstek srebra metodą chemiczną
  17. Wytwarzanie organicznych diod elektroluminescencyjnych jako energooszczędnych źródeł światła

 

UWAGA: Należy pamiętać, że udział w zajęciach laboratoryjnych związany jest z kontaktem młodzieży z odczynnikami chemicznymi (nieorganicznymi i organicznymi) i wymaga przestrzegania szczególnych zasad pracy w laboratorium (określonych przez Regulaminy BiHP oraz P-POŻ). Warunkiem uczestnictwa  w tego rodzaju formie kształcenia jest podpisanie przez rodziców/opiekunów prawnych ucznia ZGODY NA UDZIAŁ W ZAJĘCIACH LABORATORYJNYCH.
Z tego powodu, prosimy nauczycieli o kontakt z dr inż. Magdaleną Nowosielską (tel.: 42 631 31 25, e-mail: magdalena.nowosielska@p.lodz.pl) przynajmniej z miesięcznym wyprzedzeniem w celu ustalenia tematu zajęć, programu wizyty na Wydziale Chemicznym PŁ, przekazania stosownych oświadczeń i instrukcji do ćwiczeń.

 

Kontakt:
dr inż. Karolina Chałupka
tel.: 42 631-31-25
e-mail: karolina.chalupka@p.lodz.pl

 

Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów

Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów proponuje kilka spotkań, dzięki którym będzie można poznać specyfikę tamtejszego studiowania. Rozwiejemy wszelkie mity o włóknie i pokażemy jak bardzo jesteśmy nowocześni i potrzebni w przemyśle!
 

1. Kosmiczne tekstylia

Na wykładzie zostaną przedstawione wybrane kierunki rozwoju włókiennictwa i tendencje do nowatorskiego zastosowania tekstyliów w XXI wieku.
Czas trwania: 30-45 min. , dostosowany do każdej grupy wiekowej

2. Czego oprócz jedzenia i powietrza potrzebujesz do życia? – Tekstylia!!!

Na spotkaniu zostaną zaprezentowane tekstylia codziennego użycia, o których użytkownicy nawet nie wiedzą, że je stosują. Uczestnicy poznają tekstylia wykorzystywane w sporcie, medycynie, samochodach, samolotach oraz innych dziedzinach przemysłu.
Czas trwania: 30-45 min.

 3. Niezwykłe włókna

Spotkanie poświęcone jest niezwykłym właściwościom włókien mających zastosowanie w wielu dziedzinach życia. Uczniowie mają możliwość wykonać próbki wyrobów z niezwykłymi włóknami i obejrzeć różnorodne próbki włókien.

4. Tekstylia przyjazne człowiekowi

Podczas wykładu przedstawione zostaną innowacyjne surowce, materiały i wyroby włókiennicze o cechach zapewniających komfort fizjologiczny i bezpieczeństwo użytkowania z uwzględnieniem poszanowania środowiska naturalnego.
Czas trwania: 20 min., wykład dla uczniów gimnazjów.

5. Odzież inteligentna

Wykład obejmuje zagadnienia dotyczące najnowszych rozwiązań w zakresie odzieży, w tym odzieży wielofunkcyjnej oraz tzw. smart. Przedstawione zostaną przykłady innowacyjnych ubrań o unikatowych właściwościach i funkcjach, m.in. z zastosowaniem rozwiązań tekstronicznych.
Czas trwania: 30-45 min., wykład dla uczniów szkół średnich.

6. Biodegradowalne wyroby - przyszłość ekologicznego czystego świata

Rozwój przetwórstwa tworzyw sztucznych powoduje nie tylko otrzymywanie lekkich nowoczesnych konstrukcji, ale też wzrost odpadów. Istnieją jednak tworzywa, które są przyjazne środowisku naturalnemu. Wykład przybliży tematykę związaną z pozyskiwaniem i przetwórstwem biopolimerów, a także ich ekologiczną utylizacją.
Czas trwania: 30-45 min.

7. Inteligentne tekstylia wokół nas

Włókiennictwo większości osób kojarzy się z masowo produkowaną odzieżą, jednak istnieje wiele unikalnych rozwiązań określanych mianem inteligentnych tekstyliów. W ramach wykładu przedstawione będą metody otrzymywania oraz zastosowanie tekstyliów, które oddychają, czują, czy też odprowadzają i dostarczają ciepło.
Czas trwania: 30-45 min.

8. Historia mikroskopii historią wielkich odkryć

Wykład przybliży rozwój mikroskopii począwszy od mikroskopii optycznej a skończywszy na mikroskopii sił atomowych. Przedstawione zostaną przykłady znaczącej roli mikroskopii w największych odkryciach ostatnich lat, np. w odkryciu grafenu.
Czas trwania: 30-45 min.

9. Tekstylia inteligentne w ochronie zdrowia

Wykład przedstawia zastosowanie materiałów tekstylnych ze zintegrowaną i zminiaturyzowaną elektroniką oraz specjalistycznymi systemami elektronicznymi w nich umieszczonymi.
Czas trwania: 45 min.

10. Polimery w służbie życia

Wykład przybliża zastosowanie materiałów polimerowych jako implantów poszczególnych organów w ciele człowieka. Poruszone są w nim zagadnienia technologii, wymagań bezpieczeństwa i metod oceny wyrobów.
Czas trwania: 45-90 min.

11. Czy Twój T-shirt chroni Cię skutecznie przed słońcem?

Letnia odzież, tak jak krem do opalania, też ma swój „faktor”. Badania wykazują, że duża część przeznaczonej na lato odzieży, mimo iż zapobiega powstawaniu rumienia na skórze, nie chroni skutecznie użytkownika przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Aby mieć pewność, że letni wyrób odzieżowy stanowi skuteczną barierę dla promieniowania UV należy wyznaczyć dla niego wskaźnik UPF (Ultraviolet Protection Factor), który jest odpowiednikiem parametru SPF (Sun Protection Factor), charakteryzującego skuteczność ochronną kremów do opalania. Wykład ma na celu zapoznanie uczniów z podstawową wiedzą na temat pochodzenia i budowy włókien naturalnych oraz  chemicznych. Co o nich wiemy? Czy zdajemy sobie sprawę ze złożoności ich budowy, z różnorodności cech, z niezwykłości niektórych właściwości i potencjalnych możliwości zastosowań?

12. Włókno a medycyna - po co nam struktury włókiennicze?

Wykład ma na celu pokazanie rozwiązań dotyczących różnego typu struktur włóknistych wykorzystywanych obecnie w medycynie.

13. Czy odzież może być niebezpieczna?

Wykład przybliża zagrożenia środowiskowe i społeczne związane z obecnym funkcjonowaniem przemysłu tekstylno-odzieżowego w skali globalnej. Przedstawione będą rozwiązania, które mogą te zagrożenia minimalizować. Uczniowie poznają podstawowe systemy znakowania ekologicznego i społecznego wyrobów tekstylnych.

14. Materiały kompozytowe przyszłości - co i dlaczego?

Na spotkaniu poruszane będą zagadnienia dotyczące materiałów kompozytowych wykorzystywanych w różnych gałęziach przemysłu, m.in. w motoryzacji, lotnictwie itp.
Czas trwania: 40 min.

15. Mikrokapsułki polimerowe w kontrolowanym wydzielaniu naturalnych substancji leczniczych

Wykład przedstawia możliwości zastosowania polimerowych mikrokapsułek zawierających naturalne substancje lecznicze do modyfikacji wyrobów tekstylnych.

16. Tekstylia inteligentne czy tylko interaktywne? 

Bogato ilustrowany wykład wyjaśnia różnice pomiędzy materiałem interaktywnym i inteligentnym. Przedstawiona zostanie budowa, sposób działania oraz zastosowanie grup materiałów, które umożliwiły wykreowanie inteligentnych tekstyliów.
Wymiar godzinowy wykładu można dopasować do zapotrzebowania grupy: 1, 2 lub 3 godz.

17. Nowoczesne oprogramowanie inżynierskie i jego wykorzystanie w wirtualnym laboratorium mechaniki

Wykład stanowi przegląd dostępnego dla studentów i uczniów w pełni funkcjonalnego oprogramowania inżynierskiego wykorzystywanego w najlepszych firmach i biurach konstrukcyjnych. Zaprezentowane zostaną przykładowe symulacje numeryczne i obliczenia oraz zadania wykonywane przez studentów w ramach wirtualnego laboratorium mechaniki.

18. Projekt i wykonanie wyrobu włókninowego z uwzględnieniem aspektów wzorniczych

Celem warsztatów jest modelowanie efektów zdobniczych w oparciu o wybraną technologię wytwarzania włóknin. Zadaniem uczniów będzie, na bazie przygotowanej wcześniej próbki włókniny igłowanej, zaprojektować własną kompozycję barwną, wykorzystując kolorowe włókna przędne oraz utrwalić kompozycję w procesie igłowania.
Czas trwania: 45-60 min., maksymalna liczba uczestników: 15 uczniów gimnazjum.

19. Projektowanie komfortu cieplnego odzieży

Warsztaty mają na celu ocenę właściwości biofizycznych, które kreują komfort fizjologiczny różnego rodzaju odzieży. Zadaniem uczestników będzie określenie optymalnego rodzaju ubrania dla zadanych warunków termicznych, na podstawie otrzymanych informacji wstępnych oraz przeprowadzenie pomiaru na manekinie termicznym.
Czas trwania: 45-60 min., maksymalna liczba uczestników: 15 uczniów gimnazjum.

20. "Odziej" się na zimę - projektowanie i wytwarzanie wyrobów dzianych

W ramach warsztatów uczniowie poznają podstawowe sploty dzianin rządkowych. Następnie, pracując w grupach, zaprojektują oraz wykonają szalik na maszynie dziewiarskiej - szydełkarce płaskiej.
Czas trwania: 45-60 min., maksymalna liczba uczestników: 15 uczniów gimnazjum.

21. Zabawa kolorem i wzorem

W ramach warsztatów uczniowie poznają technikę sitodruku na tkaninach i innych materiałach. Następnie wykonają wybrany wzór metodą sitodruku na tkaninie lub wybranym przez siebie wyrobie. Uczniowie mogą przynieść własną torbę tkaninową lub koszulkę (T-shirt) (ważne, żeby torby i koszulki były wyrobami bawełnianymi i miały jasny kolor).
Czas trwania: 45-60 min., maksymalna liczba uczestników: 15 uczniów gimnazjum.

22. Komputerowe projektowanie materiałów odzieżowych

Celem warsztatów jest zapoznanie młodzieży z możliwością wykorzystania specjalistycznych programów komputerowych do wzorniczego projektowania materiałów włókienniczych. Warsztaty obejmują naukę użytkowania odpowiednich funkcji programu graficznego dedykowanego projektantom tekstyliów.
Czas trwania: 45 min., maksymalna liczba uczestników: 8 uczniów gimnazjum.

23. Zwykła koszulka-Inteligentna koszulka

Zajęcia laboratoryjne przedstawiające możliwości funkcjonalizacji wyrobów tekstylnych w celu uzyskania nowych inteligentnych wyrobów, przy wykorzystaniu technik drukarskich.
Czas trwania: 3 godz. lekcyjne, zajęcia dla uczniów gimnazjum.

24. Tworzymy swój własny wzór hafciarski

Zajęcia laboratoryjne mają na celu zapoznanie z programem do tworzenia wzorów hafciarskich. Obejmują wykonanie własnych wzorów hafciarskich płaskich i wypukłych.
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne, zajęcia dla uczniów gimnazjum.

25. Mikroskopia włókien

W ramach warsztatów uczniowie dokonają oceny budowy morfologicznej wybranych włókien naturalnych i syntetycznych za pomocą technik mikroskopowych. Mają możliwość zapoznania się z metodyką przygotowania próbek badawczych do oceny powierzchni jak i przekrojów poprzecznych włókien. Oceniają wpływ budowy włókien na ich właściwości użytkowe.
Czas trwania: 45-60 min., warsztaty dla uczniów gimnazjum.

26. Naturalny opatrunek hydrożelowy

W ramach zajęć laboratoryjnych uczniowie wykonają hydrożel w oparciu o naturalne polimery np. chitozan, żelatynę, alginian sodu.
Czas trwania: 2 godz. lekcyjne, zajęcia dla uczniów gimnazjum.

27. Dotknij chemii

To warsztaty, w ramach których uczniowie przeprowadzą proste ćwiczenia laboratoryjne z zakresu preparatyki organicznej i nieorganicznej, chemii analitycznej, kinetyki reakcji i właściwości cieczy i roztworów.
Czas trwania: 45-60 min., maksymalna liczba uczestników: 20 osób, uczniów gimnazjum.

28. Wzornictwo - Sztuka na Politechnice

Proponujemy spotkanie z pracownikami i studentami wzornictwa. Przybliżą oni specyfikę studiowania na tym kierunku i pokażą swoje prace.
Czas trwania: ok. 20 min.

29. Warsztat projektanta

Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie stworzyć artystyczny przedmiot techniką assamblage. Jest to ćwiczenie wprowadzające młodzież w zagadnienia wzornictwa.
Czas trwania: 60-120 min.,  liczba uczestników: 20 uczniów ponadgimnazjalnych.

30. ABC kreatywności

Warsztat, podczas którego uczestnicy poznają i przećwiczą wybrane techniki kreatywnego rozwiązywania problemów na przykładach związanych z projektowaniem.
Czas trwania: 60-120 min.,  liczba uczestników: 20 uczniów ponadgimnazjalnych.

31. Warsztaty z edycji i tworzenia animacji we Flashu

W ramach warsztatów uczniowie zapoznają się z narzędziami programu Adobe Flash służącym do tworzenia animacji.
Czas trwania: 90 min., liczba uczestników: 10-15 osób.

32. Drugie życie opakowań – warsztaty rzeźby z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyclingu

Uczestnicy wykonują rzeźby i kompozycje przestrzenne z użyciem materiałów takich jak plastikowe kubeczki po jogurtach, kartony tetra pak, opakowania tekturowe, butelki PET, zakrętki i innych.
Czas trwania: 2,5 godz.,  liczba uczestników: 30 uczniów od 8 lat.
(koszt materiałów niezbędnych do prowadzenia warsztatów – 250 zł/za 1 warsztat)

33. Komputerowe projektowanie wyrobów dziewiarskich

W ramach warsztatów uczniowie zapoznają się z zasadami projektowania dzianin kolumienkowych. Będą rozrysowywać sploty dzianin na igłach, a następnie wykonają projekt w odpowiednim programie komputerowym.
Czas trwania: 60 min., liczba uczestników: 15 uczniów ponadgimnazjalnych.

34. Mikroskopia włókien

W ramach warsztatów uczniowie dokonają oceny budowy morfologicznej wybranych włókien naturalnych i syntetycznych za pomocą technik mikroskopowych. Mają możliwość zapoznania się z metodyką przygotowania próbek badawczych do oceny powierzchni jak i przekrojów poprzecznych włókien. Oceniają wpływ budowy włókien na ich właściwości użytkowe.
Czas trwania: 45-60 min., liczba uczestników: 20 osób.

35. Komputerowe projektowanie odzieży

 Celem warsztatów jest zapoznanie młodzieży z możliwością wykorzystania specjalistycznych programów komputerowych do wzorniczego projektowania wyrobów odzieżowych. Warsztaty obejmują naukę użytkowania odpowiednich funkcji programu graficznego dedykowanego projektantom odzieży.
Czas trwania: 45 min., liczba uczestników: 8 osób.

36. Od włókna do …

Pokaz różnych surowców włókienniczych: naturalnych (luźne włókna bawełny, lnu, palmy, wełny, itp) oraz chemicznych (granulat i włókno poliestrowe, poliamidowe, polipropylenowe, szklane, węglowe itp.) wraz z przykładowymi próbkami gotowych wyrobów. Uczestnicy oglądają, dotykają, wąchają i porównują różne surowce i dyskutują o ich zastosowaniu. Doświadczalnie poznają metodę skręcania włókien, obserwują mechaniczne plecenia sznurów oraz indywidualnie wykonują taśmę z czterech sznurków techniką makramy – własnoręcznie wykonany wyrób wraz z instrukcją stanowi pamiątkę z zajęć.
Czas trwania: 45 min., liczba uczestników: 10-15 osób.

37. Jak powstaje tkanina?

Zajęcia rozpoczynają się od wykonania zdjęcia uczestników. Następnie wszyscy zapoznają się z tkaninami o różnym, nieraz bardzo specyficznym, zastosowaniu – odzieżowym, technicznym, dekoracyjnym. Konstruowane jest „Żywe krosno”, czego efektem jest wykonanie modelu tkaniny. Zajęcia kończą się pokazem pracy nowoczesnego krosna rapierowego wyposażonego w mechanizm żakardowy. Wynikiem pracy jest wykonanie tkaniny przedstawiającej uczestników warsztatów. Wzór tkaniny powstał na podstawie zdjęcia wykonanego na początku zajęć.
Czas trwania: 45 min., liczba uczestników: 10-15 osób.

38. Komputerowa wizualizacja ubioru

W ramach warsztatów uczniowie zapoznają się z możliwościami komputerowej symulacji ubioru na fantomie 3D w systemie komputerowym CAD ASSYST. Będą przeprowadzać wizualizacje gotowych elementów ubioru na przygotowanym fantomie.
Czas trwania: 45 min., liczba uczestników: 10-15 osób.

 

Kontakt:
dr Michał Puchalski
tel.: 42 631 33 22
e-mail: michal.puchalski@p.lodz.pl

 

Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności

Zapraszamy na Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności! Można tu poznać wiele informacji naukowych z życia codziennego! Chcemy zaciekawić wszystkich tematyką zdrowego żywienia, GMO i naukami biotechnologicznymi.
 

1. Antocyjany - roślinne kameleony

Wykład poruszać będzie temat antocyjanów, czyli rozpuszczalnych w wodzie barwników roślinnych. Antocyjany odpowiadają za szeroką gamę barw, od pomarańczowej poprzez czerwoną aż do prawie czarnej, kwiatów, owoców czy warzyw. Uczniowie dowiedzą się, co odpowiada za taką różnorodność kolorów barwników antocyjanowych?
Czas trwania: 60 min. (wykład) i 120 min. (warsztaty).

2. Zielone światło dla zielonej biotechnologii

W ramach wykładu omówione zostaną rodzaje genetycznych modyfikacji roślin oraz wynikające z nich korzystne efekty. Zwrócona zostanie również uwaga na elementy ryzyka uwzględniane w konstrukcji GM-roślin jak i zasady dopuszczania na rynek żywności zawierającej transgeniczny surowiec. Przedstawione zostaną dane odnośnie powierzchni upraw poszczególnych GM-roślin na świecie.
Wykład dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

3. Celuloza bakteryjna - biopolimer o wielu zastosowaniach

W ramach wykładu zostanie przedstawiona produkcja i właściwości celulozy bakteryjnej, biopolimeru o wielu zastosowaniach. Celuloza to biopolimer, który powszechnie występuje w środowisku naturalnym. Wytwarzany jest przez rośliny, gdzie stanowi główny składnik budulcowy ściany komórkowej. Na spotkaniu uczestnicy dowiedzą się, co można z tego zrobić, gdzie stosować oraz czym jeszcze zajmuje się Instytut Biochemii Technicznej.
Wykład i warsztat dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

4. Jak zostać detektywem od kuchni?

Wykład poświęcony będzie zdrowej żywności i odpowiedniej diecie. Poruszymy problem reklam, które mają wpływ na decyzje i wybory kulinarne. Prowadzący podpowiedzą, jak w prosty sposób wybierać żywność, która korzystnie wpływa na zdrowie człowieka i koncentrację. Jak rozpoznać i na co zwracać uwagę przy ocenie wartość odżywczej produktu? Czy istnieją pożywne, wartościowe przekąski i zdrowe słodycze?
Wykład/warsztat dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

5. Jak pachnie świat?

Zajęcia będą poświęcone tematyce zapachów, które wpływają na nasz nastrój, czasami ostrzegają, innym razem przywołują wspomnienia. Będzie można poznać rolę zapachów w życiu człowieka, a także zwierząt i roślin. Odpowiemy na pytanie, dlaczego otaczający świat pachnie z różną intensywnością?
Wykład dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

6. Czy można dosięgnąć DNA?

Tematem wykładu jest kwas deoksyrybonukleinowy DNA, czyli kod chemiczny, który opisuje każdą żywą formę istniejącą na naszej planecie. Uczniowie dowiedzą się, jak wygląda ta struktura, czy można ją wyizolować, zobaczyć i dotknąć? Podczas wykładu będzie można wcielić się w rolę biochemika. W ramach ćwiczenia uczniowie będą mogli wyizolować DNA, zobaczyć je i dotknąć. Wykonamy także model przestrzenny struktury DNA.
Wykład i warsztaty dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

7. Uwarunkowania oraz korzyści studiowania na Wydziale BiNoŻ

Wykład podkreśla rolę i znaczenie studiów dotyczących produkcji żywności, która była i jest ważną gałęzią gospodarki nie tylko polskiej. Celem wykładu jest omówienie możliwości wyboru rodzaju studiów, a także zatrudnienia absolwentów Wydziału, które będą zilustrowane konkretnymi przykładami.
Wykład dla szkół ponadgimnazjalnych.

8. Eko-sposoby na pielęgnację urody

Jest to wykład i warsztat poświęcony sekretom wykorzystania produktów naturalnych w kosmetyce domowej. Dzięki takim produktom możemy przygotować ekologiczne, naturalne kosmetyki o wyjątkowym i wielokierunkowym działaniu. Będą to praktyczne zajęcia połączone z zabawą w miodowe czary mary dla urody!
Wykład i warsztat dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

9. Mikrołowy - w poszukiwaniu „niewidzialnych mieszkańców”

Na warsztatach w laboratorium mikrobiologicznym uczniowie odkryją tajemnice mikroświata i poznają „niewidzialnych mieszkańców” nie tylko żywności, ale także wody, powietrza i gleby. Będzie możliwość obejrzenia kolonii kolorowych bakterii i puszystych pleśni. Pokażemy, jak pracować z mikroskopami i zaprezentujemy sprzęt prawdziwych mikrobiologów.
Warsztaty laboratoryjne dla szkół gimnazjalnych.

10. Świat komórki

Wykład jest poświęcony tematyce mikroorganizmów Procaryota i Eucaryota. Porównane zostaną komórki: roślinna i zwierzęca oraz organizmy jednokomórkowe i wielokomórkowe. W ramach warsztatu - proponujemy obserwację mikroskopową m.in: bakterii, chloroplastów, komórki skórki cebuli, chromoplastów w komórkach owocu pomidora; ziarna skrobi w komórkach banana; wakuoli w komórkach drożdży; krwinek czerwonych; komórek nabłonka jelitowego człowieka; glonów (zielenice i okrzemki).
Czas trwania: 30 min. (wykład) i 90 min. (warsztat), maksymalna liczba uczestników: 32 uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

11. Mikroorganizmy wokół nas

W ramach wykładu uczniowie poznają mikroorganizmy naturalnie występujące w środowisku (powietrze, woda, gleba), tj. bakterie, drożdże, grzyby strzępkowe, glony i pierwotniaki. Omówione będą też mikroorganizmy stosowane w produkcji żywności. W ramach warsztatu proponujemy obserwację mikroskopową oraz barwienie drobnoustrojów pochodzących z jamy ustnej człowieka, z mlecznych napojów fermentowanych, drożdży piekarskich, mikroorganizmów glebowych, glonów i pierwotniaków ze środowiska wodnego.
Czas trwania: 30 min. (wykład) i 60 min. (warsztat), maksymalna liczba uczestników: 32 uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

12. Probiotyki dobre mikroorganizmy

Wykład jest poświęcony probiotykom w fermentowanych napojach mlecznych i preparatach farmaceutycznych. W ramach warsztatu będzie można obserwować pod mikroskopem bakterie pochodzące z produktów probiotycznych dostępnych na rynku polskim i światowym, np.: Lactobacillus casei DN 114001 [Actimel], Lactobacillus casei GG [preparat Dicoflor], preparat probiotyczny Latopic [Biomed, Kraków], Lactobacillus casei Shirota [Yakult] i inne.
Czas trwania: 30 min. (wykład) i 60 min. (warsztat), maksymalna liczba uczestników: 32 uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

13. Człowiek w morzu mikrobów, czyli jak walczyć z niewidzialnym wrogiem

Spotkanie będzie poświęcone opisowi świata mikroorganizmów i ich wpływie na życie codzienne. Podczas warsztatów będzie można dowiedzieć się jak walczyć z bakteriami, drożdżami i pleśniami. Znajdziemy odpowiedzi na wiele nurtujących pytań. Dlaczego bakterie nie lubią słodyczy? Jakie znaczenie ma fakt, że śledzie są słone a soki kwaśne? Dlaczego owoce suszone mogą tak długo leżeć i nic się z nimi nie dzieje?
Warsztaty laboratoryjne dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

14. Mikrobiologia od kuchni nie tylko dla profesjonalistów

Podczas wykładu uczniowie odkryją zastosowanie drobnoustrojów w produkcji żywności. Sprawdzimy, jakie mikroorganizmy są odpowiedzialne za kiszenie kapusty i ogórków, smak jogurtu, kefiru i różnych serów. W ramach wykładu uczniowie dowiedzą się także, czy DNA można zobaczyć gołym okiem?
Warsztaty laboratoryjne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

15. Upiecz dobry chleb. Z biotechnologią to łatwe

Uczestnicy wykładu dowiedzą się, co to jest chleb na zakwasie, dlaczego jego produkcja nie jest prosta i jak biotechnologia ułatwia uzyskanie pieczywa wysokiej jakości. Na zajęciach słuchacze poznają piekarskie kultury starterowe, „odczarowane” zostaną też mity dotyczące tzw. polepszaczy.
Wykład dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

16. Czy piwo robi się z chmielu?

Uczestnicy będą mieli szansę zgłębić aspekty jednej z najszerzej wykorzystywanych biotechnologii nie tylko od strony teoretycznej, ale również praktycznej. Warsztatowa forma zajęć zapewni możliwość zapoznania się z ideą produkcji piwa, pozwoli dotknąć i ocenić surowce oraz półprodukty, a także zaobserwować procesy biologiczne. Uczniowie dowiedzą się, skąd bierze się barwa piwa, czym różni się słód od jęczmienia, czy potrzebna jest waga do warzenia brzeczki?
Warsztaty laboratoryjne dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

17. Drożdże - mikroskopijna fabryka

W ramach tych warsztatów poruszane będą różnorodne zagadnienia związane z potencjałem tkwiącym w komórce drożdży: Etanol - czy jest potrzebny? Co robią buraki na stacji benzynowej? Co warto wiedzieć o bioetanolu? Uczniowie poznają tajemnice fermentacji alkoholowej - zjawiska widzialne i niewidzialne. Odpowiemy na pytanie, czy whisky to wódka, kto zjadł olej, jak wyprasować drożdże oraz co to jest drożdżowa bomba witaminowa?
Warsztaty dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

18. Biogaz jako odnawialne źródło energii

Celem wykładu będzie zapoznanie słuchaczy z procesem produkcji i wykorzystania biogazu jako odnawialnego źródła energii. W przystępnej formie zostanie wyjaśnione, jak powstaje biogaz oraz jakie odpady mogą być wykorzystywane do jego produkcji. Ponadto zaprezentowany zostanie cykl wytwarzania biogazu, począwszy od etapów gromadzenia i przygotowania odpadów, poprzez ich przetwarzanie na biogaz, a następnie wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej z tego paliwa.
Wykład dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

19. Żywność - wpływ zanieczyszczeń chemicznych na zdrowie człowieka

Celem wykładu jest ukazanie możliwych niepożądanych substancji znajdujących się w żywności. Wykład dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych

20. Zakwity fitoplanktonu i metody ich likwidacji

Zakres wykładu obejmuje charakterystykę sinic i glonów fitoplanktonowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich cechy przystosowawcze do życia w wodzie. Podana zostanie definicja zakwitu, omówione będą fazy rozwoju zakwitów oraz skutki ich zamierania. Szczególna uwaga poświęcona zostanie toksynom produkowanym przez fitoplankton oraz ich negatywnemu oddziaływaniu na organizmy i środowisko.
Wykład dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

21. Przeciwciała – legiony tajnych agentów

W ramach wykładu słuchacze zapoznają się z technologią wytwarzania przeciwciał oraz ich praktycznym wykorzystaniem.
Czas trwania wykładu: 60 min.

Kontakt:
dr inż. Ilona Gałązka-Czarnecka
tel.: 042-631-34-63
e-mail: ilona.galazka-czarnecka@p.lodz.pl

 

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska zaprasza na poniższe zajęcia:

  • „Projektowanie trajektoralne ażurowych układów konstrukcyjnych połaci dachowej. Numeryczne modelowanie przestrzenne takich układów”.
    (Proponowany termin: środa od 12:15)
  • „Analiza drgań własnych materiałów kompozytowych”
    Wykład dotyczący materiałów kompozytowych jako innowacyjnego budulca współczesnych konstrukcji. Będzie on połączony z prezentacją badania próbek materiałów. Częstotliwości drgań własnych zostaną określone doświadczalnie przy użyciu akcelerometru, lasera i oprogramowania PULSE. Przedstawiony zostanie również model obliczeniowy wykonany w programie komputerowym ABAQUS – wyniki obliczeń zostaną porównane z tymi otrzymanymi z eksperymentu. (Termin spotkania ustalany indywidualnie)
  • „Wszystkie barwy świata betonu”.
    Wizyta w Laboratorium Badawczym Materiałów i Konstrukcji Budowlanych połączona z prelekcją dotyczącą konstrukcji betonowych i żelbetowych. W trakcie spotkania przewidziane są pokazy aparatury badawczej, w miarę możliwości odwiedzający będą mieli także możliwość uczestniczenia w badaniach elementów pełnowymiarowych. (Termin spotkania ustalany indywidualnie)
  • „Smog - współczesny problem miast” - wykład
  • Zwiedzanie Laboratorium nowych technik grzewczych, w którym znajduje się pionowy kolektor słoneczny, nagrzewnica z osprzętem, centrala kondensacyjna z osprzętem, centrala rekuperacyjna z bypasem i osprzętem. Analizator spalin ecom-J2KN stosowany do analizy składu chemicznego spalin powstających z paliw gazowych, ciekłych i stałych z bezprzewodową łącznością, znajdujący zastosowanie zarówno przy uruchamianiu nowych urządzeń grzewczych jak i przy badaniach, przeglądach, kontrolach, serwisie i naprawie urządzeń w trakcie ich eksploatacji. Urządzenia te wchodzą w skład:
    • Zbiorczego układu instalacji kolektora słonecznego i zasobnika słonecznego - instalacja składa się z pionowego płaskiego kolektora słonecznego, stojącego zasobnika dwuwężownicowego, grupy pompowej i automatyki sterowanej modułem cyfrowym. Układ taki znajduje zastosowanie w przygotowaniu ciepłej wody użytkowej zarówno dla domów jedno-, jak i wielorodzinnych. Może wspomagać pracę instalacji centralnego ogrzewania (np. do ogrzewania podłogowego), czy też podgrzewać wodę w krytych lub zewnętrznych basenach.
    • Nagrzewnicy powietrza do odzyskiwania ciepła z zasobnika pracującego jako akumulator energii słonecznej wyposażonego w grupę pompową wraz z automatyką.
    • Centrali grzewczej gazowej kondensacyjnej z zintegrowanym zasobnikiem ciepłej wody użytkowej – składająca się z kotła z wymiennikiem płytowym ciepłej wody użytkowej wykonanym ze stali szlachetnej oraz zasobnika warstwowego również ze stali szlachetnej w budowie modułowej.
    • Centrali rekuperacyjnej do odzysku ciepła ze zużytego powietrza, która może służyć do wentylacji zarówno domów jedno-, jak i wielorodzinnych, czy też pomieszczeń biurowych.
  • Zajęcia w wybranym Laboratorium nowych technik grzewczych  - ćwiczenia wykonywane przy użyciu centrali grzewczej gazowej kondensacyjnej z zintegrowanym zasobnikiem ciepłej wody użytkowej.

Kontakt:
Michał Gołdyn
tel.: 42 631-35-80
e-mail: michal.goldyn@p.lodz.pl

 

Wydział Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej

Wszyscy pasjonaci matematyki, fizyki czy informatyki znajdą tutaj coś ciekawego dla siebie. Zajęcia na Wydziale Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej poszerzą horyzonty i utwierdzą Was w przekonaniu, że królowa nauk jest tylko jedna…

 

Instytut Informatyki zaprasza na zajęcia* przybliżające wiedzę z zakresu tematów takich jak:

1. Co ja pacze? Czyli testowanie użyteczności techniką śledzenia gałki ocznej. Warsztaty, czas trwania: 60 min., maksymalna liczba uczestników: 15 osób.

2. Zrozumieć przestrzeń - projektowanie poziomów do gier wideo. Wykład, czas trwania: 45 min., maksymalna liczba uczestników: 30 osób.

3. Tajemnice Łódzkich Zabytków - zobaczyć nieistniejące. Wykład, czas trwania: 45 min., maksymalna liczba uczestników: 30 osób.

4. Wirtualny Fidiasz, czyli cyfrowe rzeźbienie modeli do gier komputerowych. Warsztaty, czas trwania: 90 min., maksymalna liczba uczestników: 15 osób.

5. Czy komputer potrafi się uczyć? Sieci neuronowe i sztuczna inteligencja. W ramach wykładu będzie pokazana graficzna prezentacja nauki sieci Perceptronu, Hopfielda, Kohonena i Madaline (przekrój), kompresja obrazów za pomocą sieci oraz algorytmy genetyczne. Prezentacja multimedialna w połączeniu z demonstracją, czas trwania: 60 min., maksymalna liczba uczestników: 30 osób.

6. Społeczeństwo informacyjne a teleinformatyka. Wykład, czas trwania: 45 min., maksymalna liczba uczestników: 30 osób.

7. Koło czy kwadrat? Jak komputery rozpoznają kształty. Prezentacja multimedialna w połączeniu z demonstracją, czas trwania: 45 min., maksymalna liczba uczestników: 30 osób.

8. Kim jest ten Pan/Pani? Czyli rozpoznawanie twarzy przez komputery. Prezentacja multimedialna w połączeniu z demonstracją, czas trwania: 45 min., maksymalna liczba uczestników: 30 osób.

9. Nowoczesne technologie wirtualnych środowisk i gier komputerowych. Wykład, czas trwania: 45 min., maksymalna liczba uczestników: 20 osób.

10. Rola pszczół w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych. Wykład, czas trwania: 45 min., maksymalna liczba uczestników: 30 osób.

* Zajęcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych przeprowadzane są raz w semestrze.

Kontakt:
Ewa Szkudlarek
tel. 42 631-36-05
e-mail: ewa.szkudlarek@p.lodz.pl
 

 

Instytut Matematyki poprowadzi zajęcia przybliżające wiedzę z obszarów matematyki teoretycznej jak i stosowanej. W szczególności polecane są następujące zagadnienia:

1. Problemy grafowe. Wykład, podczas którego zostaną rozważone problemy m.in. kolorowania map, szukania najkrótszej drogi oraz kojarzenia par.
Czas trwania: 60 min., maksymalna liczba uczestników: 40 osób.

2. Liczby pierwsze i ich zastosowania. Wykład poświęcony krótkiej historii liczb pierwszych, pewnym szczególnym liczbom pierwszym oraz ich aplikacjom w kodowaniu informacji.
Czas trwania: 60 min., maksymalna liczba uczestników: 40 osób.

3. Modelowanie matematyczne w naukach przyrodniczych. Zaprezentowane zostaną możliwości modelowania matematycznego rozwoju chorób (w szczególności modelowania rozwoju nowotworów), jak również modelowania rozprzestrzeniania się epidemii oraz zjawisk zewnętrznych np. zjawisk pogodowych.
Czas trwania: 60 min., maksymalna liczba uczestników: 40 osób.

4. Wybrane modele ekologiczne. Przedstawiona zostanie analiza możliwości modelowania współistnienia gatunków w przyrodzie, analizy warunków sprzyjających równowadze oraz zapewniających przetrwania lub oznaczających wyginięcie danego gatunku.
Czas trwania: 60 min., maksymalna liczba uczestników: 40 osób.

5. Czy istnieje jedna nieskończoność? W potocznym języku używając słowa nieskończoność nie zdajemy sobie sprawy, że istnieje wiele jej rodzajów. Wykład będzie dotyczyć możliwości porównywania liczności zbiorów za pomocą odwzorowań wzajemnie jednoznacznych, które wyznaczają w ten sposób klasy zbiorów równo-ważnych. W szczególności zostanie poruszona kwestia tego, że chociaż zbiory liczb naturalnych i rzeczywistych są nieskończone, to liczb rzeczywistych jest więcej.
Czas trwania: 60 min., maksymalna liczba uczestników: 40 osób.

6. Wycena papierów wartościowych. Wykład będzie dotyczyć analizy możliwości wyceny podstawowych papierów wartościowych typu akcja, obligacja, kontrakty terminowe. Zostanie przedstawiona również krótka analiza możliwości budowy portfeli inwestycyjnych oraz sposobów ich immunizacji.
Czas trwania: 60 min., maksymalna liczba uczestników: 40 osób.

Kontakt:
dr Artur Wachowicz
tel. 631-38-54 lub 38-53
e-mail: artur.wachowicz@p.lodz.pl

 

Instytut Fizyki proponuje spotkania pogłębiające wiedzę z zakresu tematów takich jak:

1. Materiały węglowe w nanotechnologii. W trakcie wykładu zostaną przybliżone i wyjaśnione pojęcia takie jak: fulereny, nanorurki węglowe, grafen. Zostaną omówione wybrane metody wytwarzania nanomateriałów węglowych, ich właściwości fizyczne oraz zastosowania w nanotechnologii.

2. Drgania i zjawisko rezonansu. W trakcie wykładu uczniowie poznają m.in. poniższe zagadnienia: ruch harmoniczny prosty, parametry opisujące ruch, energia w ruchu harmonicznym prostym, wahadło matematyczne, okres drgań i jego zależność od warunków ruchu, okres drgań wahadła fizycznego, drgania tłumione, wymuszone, rezonans. Wykład ilustrowany jest przykładami symulacji drgań przy zadawaniu różnych wartości parametrów istotnych dla drgań. Zjawisko rezonansu zostanie zaprezentowane w krótkich ilustracjach filmowych. Prowadzący przygotują pokazy zjawisk związanych z ruchem drgającym.
Czas trwania zajęć: 60-90 min.

3. Akustyka. Celem wykładu jest zdefiniowanie pojęć takich jak dźwięk, mowa czy muzyka. Przedstawimy młodzieży podstawowe zależności dotyczące: ruchu falowego, lokalnych zmian ciśnienia i gęstości powietrza, zasad słyszenia zjawisk dźwiękowych, podziału dźwięków ze względu na częstotliwość oraz energię. Omówiona zostanie rola elementów systemu słyszenia w odbiorze zjawisk dźwiękowych, akustyczne zjawisko dudnień oraz Dopplera, podział oktawy, zasada wydobywania dźwięków o zdanej wysokości przez instrumenty strunowe oraz dęte, barwa dźwięku. Będzie efekt Dopplera, fala stojąca w powietrzu, rura Rubensa. Wykład interaktywny dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Czas trwania zajęć: 60-90 min.

4. Zjawisko fotoelektryczne i jego współczesne zastosowania. Wykład ma na celu omówienie pierwszych eksperymentów i próby wyjaśnienia obserwowanych wyników. Wyjaśnimy efekt fotoelektryczny zaproponowany przez Einsteina. Omówione zostaną jego zastosowania oraz pokażemy animacje związane z efektem fotoelektrycznym.

5. Dynamika bryły sztywnej. Na wykładzie będzie zdefiniowane pojęcie bryły sztywnej, przedstawione podstawowe działania na wektorach. Będzie mowa o momencie pędu i siły, omówienie kinematyki bryły sztywnej - ruch postępowy i obrotowy, omówimy pojęcie momentu bezwładności, energii kinetycznej ruchu obrotowego bryły sztywnej, zjawisko giroskopowe na przykładzie wirowania koła rowerowego lub wirnika odkurzacza lub szlifierki kątowej, zasada jazdy na rowerze. Zapraszamy na pokaz wielu eksperymentów w tym temacie.
Czas trwania zajęć: 60-90 min.

6. Zjawisko fotoelektryczne i jego współczesne zastosowania. Wykład ma na celu omówienie pierwszych eksperymentów i próby wyjaśnienia obserwowanych wyników. Wyjaśniony będzie efekt fotoelektryczny zaproponowany przez Einsteina. Omówione zostaną jego zastosowania oraz pokazane animacje związane z efektem fotoelektrycznym.

7. Podstawy fizyki jądrowej. Celem wykładu jest przedstawienie podstaw fizyki jądrowej, omówienie pojęcia defektu masy, energii wiązania, reakcji jądrowych i ich zastosowań, podstawowych modeli jądra atomowego, zastosowania fizyki jądrowej w przemyśle i medycynie.
Czas trwania zajęć: 60-90 min.

8. Energetyka jądrowa. Wykład ma na celu przedstawienie sytuacji energetyki jądrowej na świecie oraz w Polsce. Omówione będą podstawy fizyki reaktorów jądrowych, komercyjnych reaktorów jądrowych typu PWR, BWR i PHWR, przybliżona zostanie koncepcja reaktorów IV generacji.
Czas trwania zajęć: 60-90 min.

9. Odkrycie elektronu. Celem wykładu jest przedstawienie historii odkrycia elektronu, omówienie eksperymentów, które przyczyniły się do tego odkrycia. Przedstawiony będzie wpływ odkrycia elektronu na naukę i technikę. Czas trwania zajęć: 60-90 min.

10. Promieniowanie rentgenowskie. Wykład przybliża historię odkrycia promieniowania rentgenowskiego. Omówione będą właściwości promieniowania rentgenowskiego i jego zastosowań w nauce, technice oraz medycynie (przedstawienie tomografii rentgenowskie i mammografii). Przedstawione będzie pojęcie dawki promieniowania na organizmy żywe i wybrane normy prawne dotyczące dawek dopuszczalnych. Czas trwania zajęć: 60-90 min.

10. Analogie w grawitacji i elektrostatyce. Celem wykładu jest porównanie pojęć: ładunek grawitacyjny – ładunek elektryczny, natężenie pola grawitacyjnego – natężenie pola elektrycznego, potencjał grawitacyjny – potencjał elektryczny, jednorodne pole grawitacyjne – jednorodne pole elektryczne, energia pola grawitacyjnego – energia pola elektrycznego.
Czas trwania zajęć: 60-90 min.

11. Polaryzacja światła. Wykład ma na celu wyjaśnienie i demonstrację zjawisk związanych z polaryzacją światła. Omówiona będzie dualistyczna natura światła, właściwości fal oraz szczegółowy opis fal elektromagnetycznych wraz z wyjaśnieniem, na czym polega ich polaryzacja. Następnie przedstawione są metody uzyskiwania i wykrywania polaryzacji światła. Na zakończenie omówione będą zjawiska dwójłomności wymuszonej, efekt elastooptyczny oraz efekty Kerra i Faradaya. Czas trwania zajęć: 60-90 min.

12. Materiały piezoelektryczne, podstawowe własności i zastosowania. Wykład omawia zjawisko piezoelektryczne proste i odwrotne, przedstawia są podstawowe materiały piezoelektryczne. Przedstawione będą zarówno znane zastosowania zjawiska piezoelektryczne- go jak i możliwe do pomyślenia zastosowania przyszłe.
Czas trwania zajęć: 60-90 min.

Kontakt:
dr inż. Rafał Ledzion
tel: 42 631 39 65
e-mail: rafal.ledzion@p.lodz.pl

Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska

Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska zaprasza na wykłady prowadzone przez pracowników i studentów tego wydziału, którzy w bardzo ciekawy sposób opowiedzą o różnych twarzach inżynierii.

 

1. Grzyby - świat organizmów, który Was zaskoczy

Grzyby  to osobne królestwo organizmów żywych, które „zrobiły karierę” nie tylko w naszej kuchni, ale również w przemyśle biotechnologicznym. Są źródłem wielu cennych substancji, np. antybiotyków oraz leków obniżających poziom cholesterolu.
Czas trwania: 60 min.

2. LNG - paliwo przyszłości

Paliwa kopalne do lamusa? Niekoniecznie! Zwłaszcza te, które są bardzo efektywne, stosunko-wo czyste i bezpieczne dla środowiska. Dowiedz się dlaczego nasz typ to Liquefied Natural Gas! Skroplony gaz ziemny jest nietoksycznym, niekorozyjnym, ekologicznym i ekonomicznym paliwem. W stanie ciekłym zajmuje objętość ponad 600 razy mniejszą, niż w stanie gazowym, dzięki temu może być transportowany drogą morską na duże odległości i dostarczany do wielu odbiorców.
Czas trwania: 60 min.

3. Inżynieria tkankowa – od biopolimerów do pełnego zdrowia

Coraz intensywniej wykorzystujemy w medycynie polimery naturalne, jak i syntetyczne. Na wykładzie przedstawione zostaną możliwości jakie daje wykorzystanie skafoldów polimerowych w regeneracji nerwów obwodowych oraz jak pozyskujemy rusztowania polimerowe o różnych właściwościach.

4. Czy da się połączyć biologię z technologią?

Odpowiedź może stać się źródłem nowej wiedzy i inspiracji dotyczących możliwości przeniesienia procesów naturalnie zachodzących w środowisku do procesów produkcji będącej przedmiotem wielu gałęzi przemysłowych.

5. Czy z odpadów da się coś zrobić?

Kłopoty z odpadami? Jest tu całe mnóstwo możliwości, jakie dają nowoczesne technologie – dowiedz się jak wytworzyć z nich energię i bardzo użyteczne dobra.

6. Oceniamy budynki dla środowiska - nie każdy budynek jest na szóstkę

Na wykładzie można będzie dowiedzieć się, czemu służą systemy oceniania budynków, jak pomagają inwestorom i instytucjom odpowiedzialnym za ich jakość i bezpieczeństwo. Scharakteryzowane będą systemy dokonywania oceny, między innymi metoda CASBEE wykorzystująca wskaźnik BEE, metoda LEED, a także metoda BREEAM.

7. Wspólny skarb: Woda – monitorujemy, gospodarujemy, obrazujemy 

Woda jest w każdej żyjącej istocie na Ziemi, jest powszechna w środowisku, co nie znaczy, że pozbawiona unikatowych i osobliwych właściwości. Przekonaj się, że za pomocą naj-nowszych technologii cyfrowych możemy diagnozować jej stan i jakość zapobiegając zanieczyszczeniu – nawet online! 

8. Energetyzujący singlet – czyli jak uchronić mężczyzn przed wyginięciem

Hormony są wszechobecne, także w wodzie. Mogą one bardzo poważnie wpływać na zdolności reprodukcyjne człowieka. Z wykładu dowiecie się, jak je zneutralizować za pomocą singletowego tlenu i światła. 

9. Wielki potencjał w mikroskopijnych algach

Mikroaligi w megazastosowaniach. Dietetyka, zdrowie, uroda, energia odnawialna to tylko niektóre aspekty wykorzystywania tych, jednych z najprostszych i najstarszych organizmów na Ziemi.

10. Dziura ozonowa - mit czy fakt

Rozwój przemysłu i technologii nie jest nam obcy. Niestety na początku XX wieku zaczęto obserwować negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko. Ocieplenie klimatu, topnienie lodowców, podnoszenie się ilości wody w morzach i oceanach, wyginięcie niektórych gatunków zwierząt czy roślin spowodowało, że ludzie zaczęli zastanawiać się, czy to nie jest spowodowane przez nagły rozwój techniki i jaki to może mieć dalszy skutek.

11. Wierzba energetyczna – czyste źródło energii?

Wspólnie z prowadzącym uczniowie zastanowią się, czy to gruszki na wierzbie czy obietnica realnej, odnawialnej energii, która oprócz wykorzystania nieużytków oczyści glebę z metali ciężkich.

12. Dlaczego oddychamy coraz bardziej zanieczyszczonym powietrzem?

W obliczu rosnącego ruchu samochodowego i uprzemysłowienia wielu obszarów świata obserwujemy ciągłe pogarszanie się jakości powietrza (głównie w miastach, np. Pekin, Kraków). W ramach prezentacji omówione zostaną najważniejsze przyczyny, a następnie opisane zostaną potencjalne rozwiązania. Pozwoli to również przybliżyć znaczenie i rolę inżynierii środowiska w strategii zrównoważonego rozwoju.

13. Pokazy kół naukowych: „Oktan”, „Sukces”, „BioActive”

Razem z kolegami z kół naukowych  zobaczycie w akcji Chemcar czyli koncepcyjny pojazd i napęd oparty o reakcję chemiczną nie będącą reakcją spalania. Sprawdzicie czy jesteście szybszy od zadymienia w grze po laboratorium Dymu w LabFactor.
Czas trwania: 45 min.

14. Warsztaty Design Thinking

Myśl intensywnie, baw się dobrze z pożytkiem dla siebie i innych! Zapraszamy na nietypowe, kreatywne warsztaty w jednym z podanych poniżej tematów:

                a. Inteligentny sposób podawania leków

                b. Bezpieczna ewakuacja z budynków użyteczności publicznej

                c. Jak zwiększyć efektywność uczenia się?

                d. Planeta Woda – miejsce LabFactor – misja: Myśl!

Czas trwania każdego warsztatu ok. 3-4 godz.

15. Ścieżka dydaktyczna „4 żywioły”

To spotkanie, podczas którego można obserwować nowoczesne zaplecze laboratoryjne i aparaturę pomiarową. Motywem przewodnim są żywioły: woda, ogień i powietrze oraz procesy, które człowiek musi ujarzmić, aby służyły mu do produkcji, wytworzenia odnawianej energii i ochrony środowiska. W ramach spotkania odwiedzić można 4 poniżej opisane laboratoria:

                a. Laboratorium technologii wody i ścieków

                b. Laboratorium suszenia płomieniowego

                c. Laboratorium wentylacji, klimatyzacji i ciepłownictwa

                d. Laboratorium czystych technologii i konwersji odpadów

Czas trwania: 30 min. w każdym laboratorium.

 

Kontakt:
dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska
tel.: 42 631 37 09
e-mail: aleksandra.zieminska-stolarska@p.lodz.pl

mgr Adam Szymański
tel.: 42 631 37 87
e-mail: adam.szymanski@p.lodz.pl


Wydział Organizacji i Zarządzania

Nie tylko dla przyszłych managerów i kierowników produkcji swoje drzwi otwiera Wydział Organizacji i Zarządzania. Polecamy uczniom wszystkich szkół zajęcia z zakresu nowych mediów, materiałów inżynierskich czy oszczędzania energii. Wszystko w wydaniu przedsiębiorczych inżynierów!

1. Czym jest reklama mobilna?

Wykład pokazuje rozwiązania technologiczne oraz dane z całego świata dotyczące korzystania z technologii mobilnych. Przedstawione będą także przykładowe rozwiązania marketingu mobilnego.

2. Czy metal może pływać…?

Wykład poprowadzony będzie w formie prezentacji na temat istniejących materiałów inżynierskich oraz ich ciekawych własności i nieznanych zastosowań.

3. Świat innowacyjnej reklamy

Wykład przybliży temat reklamy jako części naszego życia oraz przedstawi coraz bardziej innowacyjne jej rodzaje. Omówione zostaną formy, które obecnie obserwujemy w przekazach medialnych oraz psychologiczne oddziaływanie reklamy na człowieka.

4. Odzysk energii odpadowej

Wykład porusza problem oszczędzania energii elektrycznej i cieplnej. Przedstawiona będzie możliwość wykorzystania niskotemperaturowych źródeł energii w przemyśle i życiu codziennym.

5. Przedsiębiorczość wczoraj i dziś

Wykład przybliży problematykę współczesnego podejścia do przedsiębiorczości. Wyjaśnione zostaną obszary innowacji oraz start-up'ów w świetle współczesnych uwarunkowań rynku.

6. Dlaczego kupujemy?

Wykład wyjaśniający powody, którymi kierują się konsumenci kupując konkretne towary i usługi. Wspólnie ze słuchaczami dokonamy analizy procesu zakupowego i sztuczek stosowanych przez sprzedawców. Czas trwania 60-90 minut.

7. Komunikacja w biznesie

Warsztaty wskazujące na podstawowe zasady prowadzenia negocjacji, rozwiązywania konfliktów, motywacji pracowników oraz prowadzenie profesjonalne komunikacji biznesowej.
Czas trwania 60-90 minut.

 

Kontakt:
mgr Dariusz Hryniewiecki
 tel.: 42 631 36 99; kom.: 501043715
e-mail: dariusz.hryniewiecki@p.lodz.pl

dr hab. inż. Grzegorz Szymański
tel. 42 631 37 55
e-mail: grzegorz.szymanski@p.lodz.pl

Centrum Kształcenia Międzynarodowego

Centrum Kształcenia Międzynarodowego (IFE) to jednostka, która skupia na PŁ międzynarodowe środowisko studenckie. Aby poznać szczegóły studiowania w IFE można umówić sie na spotkanie z przedstawicielami władz i studentami z tej jednostki.

Kontakt:
mgr Ania Gryszkiewicz
tel.: 42 638 38 32,
e-mail: anna.gryszkiewicz@p.lodz.pl
 

Instytut Papiernictwa i Poligrafii

Zapraszamy do odwiedzania Instytutu Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej. To unikatowa jednostka, która kształci przyszłych technologów-papierników, technologów-poligrafów, mechaników, projektantów systemów papierniczych i poligraficznych, technologów działu drukowania, projektantów maszyn papierniczych, czy laborantów kontroli jakości druku.

 

Aby przybliżyć zakres studiów, jakie proponuje ta jednostka, można przyjechać na naszą uczelnię na zajęcia z poniższych tematów:

1. Klasyfikacja współczesnych papierniczych mas włóknistych - wykład

2. Papier: mity i fakty - wykład

3. Uszlachetnianie papieru to lepsza jakość wydruku - wykład

4. Rozpoznawanie rodzaju mas włóknistych za pomocą mikroskopu - warsztaty

5. Czerpanie papieru - warsztaty

 6. Tajemnica papieru powlekanego - warsztaty

 7. Zwykłe i niezwykłe odbitki - warsztaty

 8. Pokaz symulatora maszyny papierniczej - warsztaty

 

Kontakt:
dr inż. Agnieszka Wysocka-Robak
tel.: 42 631 38 41
e-mail: agnieszka.wysocka-robak@p.lodz.pl

Kolegium Towaroznawstwa

Kolegium Towaroznawstwa zaprasza na zajęcia przybliżające specyfikę projektów badawczych tej jednostki. Poznacie inne oblicza tekstyliów, nowe wykorzystanie wzorów chemicznych
i ciekawe sposoby na ochronę środowiska.

 

1. Znak CE gwarancją bezpieczeństwa wyrobów?

 Wykład przedstawia genezę znaku CE, jego znaczenie, warunki przyznania w kontekście obowiązującego stanu prawnego.
Czas trwania: 45 min.

2. Ikonka na ubraniu

Wykład przybliża znaczenie znaków na wszywkach i metkach.
Czas trwania: 45 min.

3. Towaroznawstwo – sztuka oceny jakości. Czyli jak poznać co dobre, zdrowe i bezpieczne?

Wykład przybliży uczniom towaroznawstwo, jako naukę o ocenie jakości. Uczestnicy dowiedzą się jakie zagrożenia wiążą się z obecnym funkcjonowaniem biznesu w skali globalnej oraz co konsumenci mogą zrobić, aby zahamować niekorzystne zjawiska i trendy. Wyjaśnione będą pojęcia, takie jak: zrównoważony rozwój, konsumpcjonizm, czy społeczna odpowiedzialność biznesu.

4. Świat bez odpadów? Utopia, czy wymóg konieczny niedalekiej przyszłości?

Wykład ma na celu pokazanie zagrożeń związanych z obecnym systemem tzw. gospodarki liniowej „weź- zużyj- wyrzuć” oraz przedstawienie koncepcji gospodarki w obiegu zamkniętym. Na przykładzie funkcjonujących już rozwiązań, działających firm oraz przykładów zmiany nawyków i przyzwyczajeń konsumpcyjnych pokażemy, co można zrobić, aby nam oraz przyszłym pokoleniom żyło się lepiej i bezpiecznej.

5. Żele polimerowe - wszechstronność wykorzystania

Wykład przedstawia przykłady żeli polimerowych i sposoby ich zastosowań w oparciu o ich specyficzne właściwości.

6. Kupiłem zimową kurtkę … - komfort użytkowania odzieży

Są to zajęcia laboratoryjne przedstawiające nowoczesne metody pomiarowe służące ocenie komfortu użytkowania – KES, FAST, aparat Bundesmanna, przepuszczalność powietrza, wodoszczelność, SGHP czy manekin termiczny.
Zajęcia prowadzone w trybie 3 godz. lekcyjnych, istnieje możliwość ograniczenia do pokazania komfortu sensorycznego (KES, FAST) lub biofizycznego (SGHP i manekin termiczny), wówczas trwają po 2 godz. lekcyjne.

7. Warsztaty w Laboratorium badania palności

Podczas pokazu prezentowane będą testy ogniowe, jakim poddaje się tkaniny stosowane do wyposażenia obiektów użyteczności publicznej (kin, teatrów, hoteli) oraz odzież chroniącą przed zagrożeniami termicznymi (ogniem, promieniowaniem cieplnym), stosowaną m.in. przez strażaków w czasie akcji ratowniczo-gaśniczych. Pokaz obejmował będzie efekty oddziaływania płomienia i promieniowania cieplnego na powszechnie stosowane, „zwykłe” wyroby tekstylne, a także tkaniny wykonane ze specjalnych włókien trudnopalnych o wysokiej odporności termicznej.
Czas trwania: 45 min., maksymalna liczba uczestników: 6-8 osób.

8. Jak odróżnić włókna naturalne od chemicznych?

Polecamy warsztaty w laboratorium nauki o włóknie, w którym będzie można poznać podstawowe techniki odróżniania włókien naturalnych od chemicznych oraz zastosowanie  mikroskopu do identyfikacji włókien.
Czas trwania: 2-3 godz., maksymalna liczba uczestników: 10-12 osób.

9. Świat pod mikroskopem

W ramach warsztatów uczniowie dokonują oceny budowy morfologicznej wybranych materia-łów za pomocą różnych typów mikroskopów: technicznego, biologicznego i elektronowego. Mają możliwość zapoznania się z metodyką przygotowania próbek badawczych, a także skalą powiększenia różnych technik mikroskopowych.
Czas trwania: 45-60 min., maksymalna liczba uczestników: 10-20 osób.

10. Bądź detektywem - czyli jak to jest zrobione

Warsztaty połączone ze zwiedzaniem laboratorium, kończące się quizem z nagrodami. Jest to propozycja dla szkół podstawowych.

 

Kontakt:
dr Michał Puchalski
tel.: 42 631 33 22
e-mail: michal.puchalski@p.lodz.pl

 

 

Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki

Matematyka i fizyka bez tajemnic? Jest to możliwe dzięki wykładom oferowanym przez Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki PŁ. Serdecznie zapraszamy.

1. Koło, kula, kwadrat - to różne figury, czy mają ze sobą coś wspólnego? A może kwadrat i kula to to samo? 

Wykład połączony z ćwiczeniami na temat odległości na płaszczyźnie i w przestrzeni. Spotkanie przeprowadzane jest raz w miesiącu dla jednej grupy.

2. Co wspólnego ma pole namiotowe z matematyką?

Wykład połączony jest z ćwiczeniami i przybliża wykorzystanie teorii grafów do rozwiązania pewnych problemów praktycznych. Spotkanie przeprowadzane raz w miesiącu dla jednej grupy.

3. Leonhard Euler - wszechstronna osobowość XVIII wieku

W czasie wykładu opowiemy o wkładzie Leonharda Eulera w naukę XVIII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem, tych zagadnień, które dały początek  współcześnie rozwijającym się dziedzinom matematyki, informatyki, czy ekonomii. Zapoznamy słuchaczy z zagadnieniem mostów królewieckich, "przybliżymy" liczbę e, powiemy o przełomowym odkryciu sposobu obliczania pierwiastków stopnia parzystego z liczb ujemnych, dzięki któremu możemy korzystać dziś z wielu zdobyczy współczesnej techniki, pokażemy najpiękniejszy wzór matematyki.
Zajęcia przeprowadzane 1 raz w semestrze, dla szkół ponadgimnazjalnych, czas trwania 90 minut.

4. Georg Cantor – człowiek, który ujarzmił nieskończoność

Przedstawimy sylwetkę Georga Cantora i jego wkład w rozwój matematyki. Odpowiemy na pytania: których liczb jest więcej - naturalnych czy całkowitych, naturalnych czy wymiernych? Czy liczb rzeczywistych jest tyle samo co wymiernych? Czy na prostej jest więcej punktów niż na odcinku? Czy nieskończoności są takie same? Oprzemy się na definicji przeliczalności zbioru liczbowego sformułowanej przez Cantora. Przedstawimy kilka zbiorów związanych z nieskończonością: klasyczny zbiór Cantora, dywan Sierpińskiego, płatek Kocha.
Zajęcia przeprowadzane 1 raz w semestrze, dla szkół ponadgimnazjalnych, czas trwania 90 minut.

5. Matematyka ukryta w cętkach żyrafy -  warsztaty w laboratorium matematycznym.

Jak wyznaczyć lokalizację nowej stacji benzynowej w Twoim mieście, tak aby miała ona jak najwięcej klientów?
Czy aktualny podział administracyjny Polski jest optymalny, tzn. czy każdy mieszkaniec spośród wszystkich stolic wojewódzkich ma najbliżej do własnej?
Te i inne ciekawe zadania, związane z planowaniem rozmieszczenia obiektów, regionów i ścieżek, zilustrujemy  wykorzystując program GeoGebra.
Zajęcia dla szkół ponadgimnazjalnych, dla grup 15-20 osób, czas trwania 90 minut.

6. Rozmaitości probabilistyczne - paradoksy, ciekawostki oraz zastosowania metod probabilistycznych w praktyce.
    Zajęcia dla szkół ponadgimnazjalnych, dla grup 20-30 osób, czas trwania 90 minut.

7. Zaskakujące powiązania                                                                                         

W ramach zajęć uczniowie zapoznają się ze złotą liczbą oraz dowiedzą się, jaki ta liczba ma wpływ na powiązanie matematyki z przyrodą i sztuką. Uczniowie powinni na zajęcia przynieść: linijkę, kalkulator i cyrkiel.
Zajęcia przeprowadzane 1 raz w semestrze, dla szkół ponadgimnazjalnych, grupy 20-30 osób, czas trwania 60 minut.

8. Numer PESEL, kod paskowy, kod QR - ile w nich matematyki?
Zajęcia przeprowadzane 1 raz w semestrze, dla szkół ponadgimnazjalnych, grupy 20-30 osób, czas trwania 75 minut.

9. Zajęcia matematyczne w IFE PŁ na tematy zamieszczone poniżej:

  • Podstawy logiki
  • Powtórzenie funkcji elementarnych.
  • Wprowadzenie ciągów i pochodnej.
  • Algebra i geometria analityczna w przestrzeni 3-wymiarowej

    Zajęcia dla szkół ponadgimnazjalnych, dla grup 20-30 osób (jedna klasa), czas trwania do ustalenia ( od 45 min. do 135 min.).

10. Co cukier ma wspólnego z LCD?

Na wykładzie omówione będzie zjawisko polaryzacji światła. Przedstawione będą rodzaje polaryzacji, sposoby polaryzacji i wykorzystanie tego zjawiska. Omówione będzie prawo Malusa, a także zjawisko aktywności optycznej. Na zakończenie wyjaśniona będzie budowa i działanie ekranów LCD. Uczniowie będą mogli samodzielnie zaobserwować zjawisko polaryzacji, prawo Malusa, zjawisko aktywności optycznej oraz wykorzystanie polaryzacji w elastooptyce.
Zajęcia dla szkół ponadgimnazjalnych, dla grup ok. 15 osób, czas trwania 60 minut.

11. Światło na granicy ośrodków

Na wykładzie omówione będą podstawowe zjawiska zachodzące z udziałem światła na granicy dwóch ośrodków: odbicie, załamanie, całkowite wewnętrzne odbicie i rozszczepienie. Powiemy również o praktycznym wykorzystaniu tych zjawisk. Wykładowi towarzyszyć będzie interaktywny pokaz działania zwierciadeł wklęsłych i wypukłych, soczewek skupiających i rozpraszających oraz pryzmatu i płytki płasko-równoległej. Pokażemy również w jaki sposób powstaje tęcza, na jakiej zasadzie działa światłowód i jak koryguje się wady wzroku. W ramach interakcji uczniowie samodzielnie sprawdzą działanie różnych elementów optycznych, w różnych ich konfiguracjach i połączeniach, przepuszczając przez nie wiązkę równoległych promieni laserowych. Będą mogli także zmierzyć „na żywo” ogniskową soczewki lub zwierciadła.

Zajęcia dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, dla grup ok. 10-12 osób, czas trwania 60 minut.

12. Muzyka z perspektywy fizyka?

Zapraszamy na wykład, gdzie przekażemy kilka informacji o muzyce, jej wpływie na człowieka, instrumentach muzycznych. Omówione zostaną podstawowe wielkości charakteryzujące fale mechaniczne. Wyjaśnione zostanie powstawanie fali stojącej. Uczniowie poznają pojęcie wyższych harmonicznych, dowiedzą się co to jest flażolet, zobaczą podobieństwa w działaniu struny gitarowej i strun głosowych. Zaobserwują rozkład na składowe harmoniczne dźwięków wytwarzanych przez różne źródła. Poznają parametry opisujące dźwięki.

   Zajęcia dla szkół ponadgimnazjalnych, dla grup ok. 25-30 osób, czas trwania 90 minut.

13. Czy to jest możliwe? Niezwykły ruch obrotowy.

Na wykładzie przybliżone będą niektóre aspekty trudnego zagadnienia, jakim jest ruch po okręgu i ruch obrotowy bryły sztywnej. Przedstawiony zostanie tor ruchu dowolnego punktu toczącego się koła, zademonstrowane przyspieszenie dośrodkowe ciała. Uczniowie poznają sens fizyczny momentu siły, momentu bezwładności ciała. Omówiona i zademonstrowana zostanie zasada zachowania momentu pędu, zasada zachowania energii toczącego się ciała. Uczniowie zaobserwują efekt żyroskopowy. W trakcie zajęć uczniowie będą brali aktywny udział w pokazach.
Zajęcia dla szkół ponadgimnazjalnych, dla grup ok. 25-30 osób, czas trwania 90 minut.

14.  Aerodynamika w praktyce.

Podczas wykładu będą omówione podstawowe prawa aerodynamiki, ale przede wszystkim przykłady działania praw aerodynamiki w praktyce, w życiu codziennym. Zaprezentujemy wiele doświadczeń w tunelu aerodynamicznym małych prędkości. Bedzie też możliwość samodzielnego wykonania niektórych doświadczeń przez słuchaczy wykładu.
Szczegółowe zagadnienia omawiane podczas zajęć to między innymi:

  • Dlaczego skrzydło unosi samolot?
  • Co daje jazda w cieniu aerodynamicznym (drafting)?
  • Aerodynamika samochodów. Co na nią wpływa i jak to poprawić?
  • Aerodynamika w sporcie (np. prawo Magnusa czyli rogale piłkarskie, golf i inne sporty)
  • a także inne zagadnienia praktyczne.

Zajęcia dla szkół ponadgimnazjalnych, dla grup ok. 25-30 osób, czas trwania 60 minut.

15. Drgania - to może być ciekawe.

Podczas wykładu będą omówione typy równowagi ciał. Pokazane zostaną sytuacje, w których można zaobserwować ruch drgający. Omówione będą cechy prostych ruchów drgających na podstawie pokazu drgań masy na sprężynie oraz masy na nitce (modelu wahadła matematycznego). Przedstawione będą pokazy drgań tłumionych z omówieniem bilansu energii układu oraz charakteru sił tłumiących ruch.
Pokazy drgań  będą ilustrowane wykresami zależności wychylenia od czasu otrzymanymi poprzez użyciu czujników przesyłających dane (on-line) do programu komputerowego. Wykład będzie uzupełniony przez pokaz zależności okresu drgań wahadła matematycznego od wychylenia oraz poglądowe wyjaśnienie tej obserwacji. Zademonstrowane będzie zjawisko rezonansu mechanicznego.
Wykład będzie uzupełniony przez pokazy drgań układów złożonych: wahadła chaotycznego oraz zabawek fizycznych. W trakcie zajęć uczniowie będą brali aktywny udział w pokazach
Zajęcia dla szkół ponadgimnazjalnych, dla grup ok. 25-30 osób, czas trwania 60 minut.

 

 

 

Kontakt:
dr Joanna Kucner 
tel.: 42 631 36 25,
e-mail: joanna.kucner@p.lodz.pl  

Biblioteka Politechniki Łódzkiej

Drzwi Zawsze Otwarte ma w Politechnice także Biblioteka, która zaprasza na zajęcia nie tylko miłośników książek i e-booków.

 

1. Cyfryzacja od kuchni
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak powstają zasoby Łódzkiej Regionalnej Biblioteki Cyfrowej CYBRA, to zapraszamy do odwiedzin Pracowni Digitalizacji Biblioteki Politechniki Łódzkiej oraz na krótki pokaz praktyczny.
Prezentacja i warsztaty - czas trwania 45 min.

2. Kulturalna strona Internetu
W jaki sposób dotrzeć do kultury nie wychodząc z domu? Przybliżymy Wam bogatą ofertę instytucji takich jak: Telewizja Polska, SnagFilms, Adapter, Europeana, Narodowe Archiwum Cyfrowe, muzea, teatry i wielu innych.
Prezentacja- czas trwania 45 min.

3. Klub Krótkofalowców Politechniki Łódzkiej SP7TUL
Pokaz i zwiedzanie siedziby klubu - czas trwania 30 min.

3. Zwiedzanie Biblioteki PŁ
Wycieczka po zakamarkach gmachu Biblioteki Głównej. Czas trwania 45 min.


Kontakt:
mgr inż. Izabela Gajda
Oddział Promocji i Informacji. Biblioteka PŁ.
tel. 42-631-20-62
email: opi@lib.p.lodz.pl
 

 

 

 

Poznaj nasz kampus